Formandens beretning, januar 2023

Året 2022 i Glostrup Fotoklub

Så skal vi se på året 2022 i vores fotoklub.

Vi begyndte som vi sluttede sidst, aflysninger og afbud på grund af corona!

Men en god nyhed, vi fisker efter nye medlemmer, så velkommen til Carsten. Altid godt med nye billeder og ny snak. Og så har Carsten brugt os, altså lånt nøglen for at lave passportout her. I mørkekammertiden blev det tit brugt. Vi har jo også vores dyre printer, den skal ”bare” i gang!

Trods corona og trods vi ikke er så mange har vi haft mange aktiviteter, det blev 4 interne konkurrencer. Vi skal være bedre til at deltage, flere billeder er større udfordring til de gæstende dommere. Vi har som dommere så set og hørt 4 fotografer udefra; Ole Wedell fra Lyngby, Tage Blach Kern, som bare er sig selv, Claus Djervad fra Brøndby og Alf Aagaard fra Herlev kiggede på billeder fra Tadre Mølle. Tage og jeg har jo slidt 3 formænd op i Region Nord og Claus var formand da jeg forlod RNFoto for et par år siden, så vi kender hinanden.

De er alle 4 fotoklubfolk. Jamen i mange år har det været SDF, der har fortalt medlemmer hvordan de skal se og fortolke fotografier. (Jeg skal lige fortælle at SDF har lært os at det hedder ”autor” ikke fotograf. Jeg fik det ud af Region Nord, men det er kommer tilbage. Auto er ene, autor er bare en der optræder alene, en mand der spiller guitar er også en autor!) Det er godt nok ros til Ole for at finde nogle dommere, men vi har en gang imellem haft ”andre” til at bedømme vores billeder. At vi har bedt dem om at sætte vores billeder i rækkefølge, det respekterer vi. Vi behøver ikke være enige! Men rart at se og høre folk udefra, se og høre om dem, deres og vores billeder.

Lad os afsløre årets resultat, Ole som årets fotograf:

1, Ole 294 point

2. Kell 176 point

3. Jens 125 point

4. Villy 109 point

5. Jørn 93 point

6. Arne 59 point

7. Leif 55 point

8. Carsten 31 point

9. Lotte 20 point

10. Benny 10 point

Og undskyld jeg ikke har tæsket på Bjørn for at få resultaterne på Hjemmesiden.

I Region Nord har vi deltaget med 23 billeder og 2 er antaget, det er Kell med 1 i papir 2 og Ole med 1 digital. Jeg har sagt det før, vi må bakke op med flere billeder og møde op til bedømmelserne. Det er normalt kendte fotografer der fortæller om sig selv og vores billeder, de 40 bedste. Og – igen – man behøver ikke være enig! Jeg sendte sidste nyhedsbrev, men ellers kig på hjemmesiden, man prøver at lave nogle små specialgrupper. Måske lykkedes det. Men vi må bakke op.

Vi ikke bare snakker om det, vi har også været på ture, en aftentur til Ejby Mose og Arken ved Ishøj Strand. Og bagefter kig og snak om hvad hinanden har fået ud af det. Og familieturen til Tadre Mølle. (Forårets familietur ser ud til at blive Pederstrup i weekenden 3-4/6. og der er gode ideer til andre ture.) Her havde vi selvfølgelig konkurrence. Og igen med dommere. For flere år siden havde vi en dommer der ikke valgte det bedste billede, men det der fortalte bedst om zoologisk have. Han have fået at vide at emnet ikke var frit, men Zoo.

Konkurrencen Tadre mølle var digital. Jeg fik billederne fra Ole, printede dem og sammen med Leif hængtes de op i kælderen i medborgerhuset. Vi har tidligere brugt biblioteket til udstillinger, nu kontaktede jeg vores (Foreningsunionens) kontakt til brugerstyrelsen og det er godkendt at vi har vores billeder hængende. Og har lovet at skifte et par gange om året. Vi begyndte med billeder fra turen til Esrum Kloster og Amager Bakke. Det er vigtigt at udstillingen viser klubbens aktiviteter. Derfor fra ture og her er de printet og opklæbet ens, så de kan hænge på række. Vores konkurrencer er ”emne frit”, vi skal nok prøve med et emne, så vi får en stak billeder, der kan bruge. Og så de klæder hinanden, og det ikke ender med kaos. Og så en god udfordring til os selv. Vi prøvede en gang at fotografere første vers af en sang. Andet kan være muligt.

Og så påtog vi os en opgave. Hurra! Vi er ude at vise at vi er en Forening i Glostrup og vi kan noget. Vi (jeg) havde lidt problemer med at komme i gang. Men så gik det, Lotte fotograferede og pengene rullede ind. Jeg synes det er sjovt at være med. I 2021 fotograferede Lotte og Villy madder og vi har tradition for at påtage os opgaver. Og måske til udstillingen i medborgerhuset.

Vi har gode resultater med Frederikssund Fotorally og nu er det i gang igen. Leif, Lene og jeg var deroppe. Jeg var oppe med billeder til Regil, men har intet hørt og kan ikke finde noget nogen steder.

Vi har jo også haft det hyggeligt når vi bare har været her. Nogen gange får vi mere ud af det end andre gange. Det var sjovt at makrofotografere.

Disse lokaler var jeg med til at indrette i 1987, sammen med Søren Gøtsche fra Fritidsforvaltningen og Allan Fabritius fra Fiskeklubben jeg har kigget i arkivet. Vi havde hentet nogle antikke flotte møbler hos et firma og tilbød at lave resten selv, og indkøbene hos Ikea var på kr. 5,535,20. Der var for år siden spørgsmål om gården, det resulterede i at noget blev lavet, bl.a. brandsikring. Leragergård blev indrettet til mødelokaler i 1966, Amatørteatret fejrer på lørdag 60 år. Vi kan prøve igen at hele klubben med ledsagere tager en aften i teater.

Men - Nu er der spørgsmål igen. I oktober fik jeg at vide, at der skulle være møde, som så er udsat. Så jeg venter. Kommunen vil formentlig bruge gården til noget andet, samtidig som vi skal have lokaler. Godt med udstillingen i medborgerhuset, vi viser at vi er her. Spændende, vi skal være forberedt til lidt af hvert.

Jeg skal huske at fortælle, at jeg har underskrevet børneattesten!

Til sidst tak for en god sæson, vi er godt i gang med den næste.

Specielt tak til Ole for hans mange skriverier.

Jens KLJ

Ingen kommentarer: